Está publicació es pot Llegir EL MUVIM ENS PROPOSA UN VIATGE DELS GUATEQUES A LA RUTA DEL BAKALAO
En este projecte es rememora la revolució social que ha suposat la música des dels anys 50 fins als 90 del segle XX. València va ser pedrera de figures nacionals i pionera en els moviments musicals de les dècades del 60 al 90.
%descrip%
El projecte “Ídols POP” en el MUVIM inclou tres exposicions: Un cub “màgic” que recrea una discoteca dels anys 70 en el vestíbul, “De Bruno Lomas a Nino Bravo” en la Sala Alfons Roig i “La ruta del bakalao. Chimo Bayo” en la Sala Parpalló.  Amb  esta ambiciosa proposta l'Àrea de Cultura de la Diputació de València obri les portes del MUVIM a l'època daurada de la música pop des de 1954 a 1994, des dels anys dels primers guateques fins a la Ruta del Bakalao, és a dir, de l'estètica de la modernització en l'Espanya del desenvolupisme al fenomen de les discoteques postmodernes. 

El comissari de l'exposició, Luís Fernández, ha apuntat que “València va ser pedrera de figures nacionals i pionera en els moviments musicals de les dècades del 60 al 90”. “I no solament en la creació de figures musicals sinó que també vam ser pioners a dedicar tot un barri cèntric i artístic a la moguda i a la joventut, El Carmen, que va iniciar la seua trajectòria amb l'obertura del mític Capsa i el model del qual es va repetir en El Born de Barcelona i també a Madrid”, ha recordat Fernández.

La Sala Alfons Roig ofereix un llarg recorregut per la cultura juvenil, que va tenir el seu inici amb el rocanrol d'Elvis Presley, va seguir amb el twist i el naixement de les discoteques i va tenir el seu moment d'esplendor amb l'aparició del fenomen dels Beatles. “Si Gran Bretanya va tenir el seu Elvis local en Cliff Richard i França, en Johnny Hallyday, l'Espanya dels 60 va tenir una desena de mites juvenils els pioners dels quals van nàixer a Madrid, Barcelona i València. Ací brillen amb llum pròpia Bruno Lomas i el Duo Dinàmico, Miguel Ríos, los Pekenikes i Los Mustang, i amb ells van compartir l'estrellato els valencians Tina i Tesa, o  los Huracanes, com a màximes figures del rocanrol i els seguidors de la invasió britànica”. 

Mentre Raimon revolucionava la Nova cançó al començament dels anys 60, Juan Bau, Juan Camacho, Camilo Sesto i Nino Bravo s'iniciaven com roquers, i evolucionaven fins a convertir-se en els millors cantants solistes de la cançó melòdica espanyola, acaparant les llistes d'èxits nacionals dels anys 70 amb temes que encara avui es recorden. 

Amb l'auge de les discoteques, la moda de «La joventut balla» i les pistes lluminoses, València s'incorpora amb una singular ruta discotequera que va fer dels seus clubs costaners un lloc de peregrinació internacional, marcant la moda de viure ballant nits que duraven el cap de setmana sencer. Les discoteques Barraca, Spook, Espiral, Puzle i Públic van conèixer tal popularitat i desenfrenament que van ser referents de la nit i la marxa de la Ruta del Bakalao. 

Res millor que les portades dels discos i els seus cartells promocionals per a sintetitzar eloqüentment eixa llarga i colorista marxa, que va fer d'Espanya part essencial del pop internacional i de València, una de les capitals de la modernitat. Disc jockeys com Double Vision, Añón i Chimo Bayo componien, gravaven i venien a tot el món milions de discos. També les discoteques en les quals punxaven es convertien en llocs mítics, on milers de joves peregrinaven cada cap de setmana per a enrotllar-se, ballar i viure la nit valenciana. 

La mostra exposada en la Sala Parpalló està composta per un miler de portades de discos, cartells, objectes i marxandatge de cada època i un voluminós catàleg amb més de mil imatges que arreplega un llegat oral, cultural i mediàtic que fins a la data no havia tingut reflex museográfic

2013-12-15 10:28:00
A+
A-
Publicat per Cullera TV el 2013-12-15 10:28:00